vecka 23

2010-04-20 - 16:50:37 [ Allmänt ] [ Kommentarer (0) ] [ Trackbacks () ]
Idag går jag in i vecka 23:

I magen:

Foster i vecka 23

Hudens pigment tillkommer och även om fostret ackumulerar kroppsfett så sitter huden löst, vilket ger fostret ett skrynkligt utseende. Det händer för att huden produceras snabbare än kroppsfettet. Fostret rör på fingrar, tår, ben och armar och det kan hända att kvinnan känner fosterrörelserna tydligt. Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulin behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler.

Om fostret föds nu finns det en liten chans att det överlever med kvalificerad experthjälp och chansen för överlevnad ökar nu för varje dag.

Jag:

mår hyfsat. har ont i mina fogar bara å märker av sammandragningar om jag går mycke.
Har vissa sömnproblem nu när bebis rör sig så mycke och jag e ständigt kissnödig.
Annars inga större förändringar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Design by Linda