Telefontid med läkare

2014-01-11 - 10:25:08 [ Mollie ] [ Kommentarer (0) ] [ Trackbacks () ]
I veckan hade jag en inbokad telefontid med ansvarig läkare från öron-näsa-hals. Han gjorde laryngoskopin tidigare och han ska genomföra operationen på struplocket. 
Jag hade förberett mig med massa frågor och funderingar till detta samtal och hoppades få svar på alla kontroller och framtida besök.

När väl telefonen ringde var det inte alls den läkare som jag skulle prata med utan hans kollega. Denna kollegan kunde inte svara på något och var så klart inte alls insatt i Mollies fall. 
Jag frågade varför inte den ansvarige läkaren själv ringde. Jag fick ett snäsigt svar att han inte var i tjänst. Men hur i hundan kan han ha jobb inbokat om han inte är i tjänst? Nu blir ju ytterligare en läkare inblandad helt i onödan och risken ökar för missförstånd och information faller mellan stolarna.

Jag frågade också av vilken anledning hon ringde och hon sa att detta samtal skulle gå ut på information om operationen av struplocket och att dom kommer påbörja vissa kontroller när hon ändå är sövd. 

Det som nu händer är att läkaren talar om att Mollie ska göra vissa kontroller och undersökningar som redan är gjort!!! 
När jag påtalar detta blev hon jäkligt nervös och insåg nog hur oproffsigt detta var. 
Hon började då läsa i journalerna, Nu! Hur kan man INTE ha läst dessa innan man ringer?! och säger "oj, men ååh vad allt ser bra ut. Hon klarade undersökningen galant och allt såg jätte fint ut hela vägen, vilken duktig tjej."
Vid det här laget tyckte jag bara hon var patetisk och detta gav ingenting. 

Jag frågade henne om varför inte vissa undersökningar gjorts och hon hade inget svar på det, så klart! Jag undrade om man kan få dessa när Mollie ändå är sövd och hon visste inte det heller. 
Jag frågade även när operationen är inplanerat, men det visste hon inte heller. 

Så jag avslutade samtalet med "då förväntar jag mig att du eller ansvarige läkaren tar reda på allt detta och ringer tillbaka och ger ett mer givande samtal!"
Jag fick till svar, "eeeh, aa precis, just det, så gör vi. Tack så mycket, hej då."

Vad är detta?
Det väcks så mycket onödiga känslor och tar tyvärr väldigt mycket energi. 
Att man själv ska ha stenkoll på allt och ägna så mycket tid åt att ringa runt, forska och bli "bitterf*tta" för att det ska gå rätt till. 
Det är ett heltids jobb!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Design by Linda