försäkringskassan och arbetsförmedlingen.

2010-04-28 - 11:13:39 [ Allmänt ] [ Kommentarer (1) ] [ Trackbacks () ]
Ja det ska inte va enkelt att vara arbetssökande och gravid.
jag har nog hamnat nånstans mellan alla försäkringar och bidrag och det ser ut som jag inte är behörig till nått. Hm.. att det ska va så krångligt.

i måndags skrev jag in mig på arbetsförmedlingen och ansökte om a-kassa. Eftersom tanken är att bebis ska kika ut i slutet på augusti är det inte många månader vi pratar om innan jag blir föräldraledig. Och det blir då svårt att hitta något jobb.
På arbetsförmedlingen har jag "bara" behörighet att söka jobb inom vården, och vården anses vara ett tungt och krävande jobb vilket gör att jag inte kan söka vilket vårdjobb som helst.
Detta kan göra att jag inte blir berättigad a-kassa. Man måste vara arbetsförd, vilket jag då inte blir.

Har du jobb redan inom vården har du möjlighet att få havandeskappspenning 60 dagar innan beräknad förlossning, just för att du inte ska behöva utföra det jobb din kropp inte klarar av sista tiden.
Jag är alltså inte berättigad havandeskapspenning för att jag inte har nått jobb.

jahopp. Hur blir nu då? jag har inget jobb så jag kan få HP och jag är inte kapabel till att ta vilket jobb som helst och kanske inte får nån a-kassa!!

jag ringde min BM och talade om situationen. Hon tyckte jag skulle uppsöka en läkare för att kanske få sjukskrivning pga mina sammandragningar och min värk i ryggen som gör att jag inte kan jobba med vad som.

jaja, tiden får utvisa hur framtiden kommer se ut!!... det är inte lätt när man inte kan planera sin framtid. Allt hänger på pengar hela tiden. uscha!!!

Kommentarer
Postat av: yohanna

jag vet hur det är...

blir du sjukskriven får du ingen ersättning för dom första 2 veckorna iaf... om du är arbetslös...

systemet är inte alls bra...

men hoppas det löser sig!

2010-05-01 @ 21:29:43
URL: http://yohannasvarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Design by Linda