vecka 28

2010-05-26 - 14:02:34 [ Allmänt ] [ Kommentarer (0) ] [ Trackbacks () ]
igår gick jag in i ny vecka.
Nu känns d som d hänt en hel del sista veckan. Magen e mer fyrkantig än rund, tösen e mer vaken tror jag, hon rör sig mest hela tiden. Hon låter mig inte sova förrän ett par timmar efter vi lagt oss och jag har svårt att vända mig på nätterna.
Jag får allt svårare att gå och andningsproblemen har blivit mer påtagliga. Jag mår illa och får en fruktansvärd halsbränna ibland. 
skruttan ragerar på pappas "ljuva" stämma och rör sig lite extra om jag lyssnar på musik!


Ditt barn

Förra veckan öppnade ditt barn sina ögon för första gången på fyra månader och det kan nu urskilja ljus och skuggor. Om du den här veckan riktar ett starkt ljus mot magen öppnar kanske barnet ögonen och vänder sig bort från ljuset som om det ville säga, "Mamma, släck ljuset - jag försöker sova härinne."

Högt och tydligt. Synen är inte det enda sinnet som är utvecklat. Signalerna från hjärnan visar att barnet svarar på olika ljud i sin omgivning.
Hur mycket uppfattar då barnet? Din röst, din kurrande mage när du är hungrig och även vissa ljud utanför kroppen. Signalerna från hjärnan visar nu också på skillnader då barnet sover. Sömncyklerna blir allt tydligare ju närmare födseln vi kommer.

Andas lugnt. Detta är en viktig fas i utvecklingen av barnets lungor. Blodkärlen i lungorna tar nu form.. När barnet tar sitt första riktiga andetag kommer lungorna att ta upp syret och sedan skicka det vidare in i kärlen, vilka i sin tur ser till att syrehaltigt blod cirkulerar genom hela kroppen. Ditt barn börjar nu också producera ett ämne som kallas surfactant och som hindrar luftblåsornai lungorna från att klibba fast i varandra. ämnet gör att barnet kan andas ordentligt direkt efter födseln. Luftrören håller också på att mogna genom att bilda mindre och mindre förgreningar.

Vikt och längd. Ditt barn går snabbt upp i vikt - nu väger barnet kanske drygt ett kilo. Från hjässan till stjärten är barnet 25 centimeter, men om man skulle sträcka ut barnet skulle det vara så mycket som 38 centimeter.

Din graviditet Graviditetsmärken. Efterhand som din graviditet framskrider kan bristningar dyka upp på huden, framför allt på magen. Dessa rosa, röda eller vita bristningar kan även förekomma på höfterna, brösten, rumpan och låren. Många krämer och lotioner på marknaden påstås förhindra bristningar, eller spridningen av sådana som redan uppkommit. Om det fungerar eller ej får du avgöra själv. De flesta experter är eniga om att det inte finns så mycket du kan göra för att slippa bristningarna. Det är förmodligen ärftligt - om din mamma fick sådana så får du nog också det. Att använda krämer på magen gör dock ingen skada utan hjälper i alla fall till att hålla huden mjuk och len. Hudbristningarna försvinner oftast efter förlossningen.

Som att gå med två vänsterfötter. Känner du dig klumpig? Kombinationen av att din tyngdpunkt har flyttat sig och den så kallade foglossningen, gör att du kanske går på saker och snubblar här och där. Det är inte mycket att göra åt, se till att ha bekväma lågklackade skor och dra ner på tempot.



Här kan ni se den "fina" mörka linje jag fått över hela magen... Den kallas för linea negra och beror på att den raka bukmuskulaturen har tänjts ut. Den är särskilt tydlig hos mörkhåriga kvinnor. Randen försvinner efter graviditeten.
Huden spänner som tusan och d känns som man ska spricka vilken sekund som helst.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Design by Linda