Försäkringskassan...

2013-11-28 - 17:03:33 [ Familjen ] [ Kommentarer (0) ] [ Trackbacks () ]
... är ett stort skämt! 
Tycker det är så fasligt krångligt och när man äntligen tror man har koll har man med största sannolikhet ingen koll alls! 

Jag gick in på Mina sidor på deras hemsida och skulle göra en ny ansökan om föräldrapenning för ett par veckor sedan. På min sida stod det att jag hade 103dagar kvar, men när jag ansökte gick det inte att genomföra. 
Jag fick ringa till dom istället och som vanligt är det över 300 före i kön. 
Väl framme fick jag förklarat att jag inte alls hade så många dagar kvar. Försäkringskassans system tar alltså inte bort dom dagar som redan är beviljade men inte har passerat, trotts att dom inte går att använda. Why? 
Så hon jag pratade med hjälpte mig med en uträkning för hur många dar jag hade kvar... "-du har 80dagar kvar att ansöka om (på sjukpenningnivå)". 
Oki, tack och bock!! 

Jag gick in och ansökte om 80 dagar på hemsidan och det gick att genomföra, skönt!!! Nu skulle jag och Tommie bara skriva under ett papper om dom sista dagarna (80st) som han kan ge till mig..

Idag fick jag ett papper på posten ifrån försäkringskassan och där stod det att jag inte alls hade 80dagar kvar att ansöka om så det gick inte att bevilja föräldraledighet.. Gaaaa, jag blir galen! 

Jag fick alltså ringa tillbaka till dom idag igen. Men den här gången behövde jag inte göra om allt utan dom avslår bara dom dagar som inte finns... 
Jag frågade även om hon kunde se ifall vår ansökan om överföringen av dagar till mig från Tommie har kommit in. Och visst hade dom det, 
MEN det är lägstanivådagar!!!! vilket innebär 180kr om dan och ger mig en inkomst på omkring 3500kr. 
Det där hade jag helt missat och inget jag har fått förklarat för mig trotts att jag frågat flera ggr... 

Jag fattar inte att det kan motarbetas så mycket fast försäkringskassan påstår att dom vill att man ska kunna va hemma längre med barnen. 

Jag vet inte hur vi ska göra nu, mollie är för liten för förskolan och med hennes "problematik" tror jag inte ens det är möjligt att det är genomförbart... 

Har en del att fundera på! ❤

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Design by Linda